Mål for forældresamarbejde

I vuggestuen Labyrinten starter forældresamarbejdet under indkøring af barnet. Under indkøring lærer vi hinanden at kende, og det er også her vi laver den første forventningsafstemning. Igennem løbende dialog med forældrene genovervejer og genforhandler vi forventningerne.

Vi informere forældre om barnets hverdag, trivsel og udvikling ved hente/bringe situationer. Ved behov for uddybelse eller bekymring indkalder vi til samtale.
Vi opfordre forældrene til at have samtaler med deres barn om barnets hverdag i Labyrinten, og vi understøtter deres samtale ved de daglige korte dialoger omkring barnets dag og ved anvendelse af Aula, hvor vi lægger dagbog, billeder og nyhedsbreve op.

Vi ser forældrene som en ressource i forhold til deres børn. I løbet af et år, afholder vuggestuen 4 - 5 arrangementer, hvor forældrene er inviteret. Arrangementet tager udgangspunkt i et givet tema.

Et godt forældresamarbejde

• Vi ønsker med vores personlige- og faglige viden at være opmærksomme på det enkelte barns trivsel og udvikling.
  • Vi ønsker at indgå i et forpligtende samarbejde med jer forældre, så vi sammen deler både glæde og bekymring, og vi, forældre og medarbejdere, i fællesskab giver de bedste udviklingsmuligheder for jeres barn.
  • Vi ønsker at vise rummelighed og glæde for børnene ved at møde jer forældre med tillid og respekt samt være imødekommende og nærværende,
  • Vi ønsker en åben, ærlig og tydelig kommunikation, en god kontakt og dialog, hvor vi kan ud- veksle meninger og holdninger med respekt for hinanden.
  • Vi ønsker at involvere forældrene i barnets hverdag ved at have et højt informationsniveau, indbyde forældrene til samvær med barnet samt forvente, at de deltager i forældresamtaler, møder og andre arrangementer.
  • Hvis vi ser, at jeres barns udvikling/trivsel giver anledning til bekymring, kontakter vi jer forældre, og i samarbejde laver vi en handleplan for jeres barn.

Forældresamtaler
Vuggestuen afholder samtaler med jer om hver enkelt barn ved barnets start og ca. 3 måneder efter barnets start, og når barnet skal i børnehave.
Udgangspunkter for forældresamtaler er at pædagogerne, kan få oplysninger om barnets liv uden- for institutionen, og forældrene kan få et indblik i barnets hverdag i institutionen.
Forældre og pædagoger skal give hinanden oplysninger om barnet, som kan sikre barnet en god hverdag i vuggestuen og dermed de bedste udviklingsbetingelser.

Før samtalen
⦁    Pædagogen forbereder samtalen på et gruppemøde, hvor barnets trivsel og udvikling drøftes. I får udleveret samtaleskemaet, der bruges til samtalen.

Under samtalen
⦁    Vi vil gerne skabe en god stemning for dialog og sikre at I får plads til at drøfte de punkter I ønsker.

Opsamling
⦁    Pædagogen gennemgår og noterer, hvad der er besluttet til samtalen, hvem gør hvad, hvor- når samt aftaler en ny dato til en opfølgende samtale om nødvendigt.

Møder/ arrangementer
Vi afholder 1 forældremøde,1 sommerfest og bedsteforældredag.
Derudover afholdes jule- og fastelavnsarrangementer, og i efteråret afholdes fælles forældre- møde, hvor der vælges forældre til områdebestyrelsen i Børnehusene Buldervang. Det vil være rigtig dejligt hvis I også deltager i fællesarrangementer.

Forventninger til jer forældre
For at skabe de bedst mulige udviklingsbetingelser for jeres barn, har det stor betydning, at vi som pædagoger dagligt bliver orienteret om jeres barns trivsel – kost – søvn og evt. hvilke oplevelser I mener vi har behov for at vide.
Det er vigtigt at børn i denne aldersgruppe har en oplevelse af, at vuggestueliv og hjem bliver kædet sammen.

Ønske om børnehaveplads
Når jeres barn fylder 2 år, begynder vi at tale med jer om børnehaven. Derfor vil vi gerne have at vide, hvilke børnehave I ønsker. Vi ønsker, at overgangen fra vuggestue til børnehave bliver så god som mulig, så derfor besøger vi børnehaverne.
Du kan læse mere om vores overgange ved at klikke på dette link.

Områdebestyrelsen
Områdebestyrelsen, der repræsenterer område Midt.